Basis van Computer Science#
Versie 25/26 - Blok 1. Jouw docent: Arthur Rump (a punt rump apenstaartje quadraam punt nl)
Welkom bij de Basis van Computer Science! In deze module duiken we in de basisprincipes van de informatica: denk aan woorden als hardware, software, logica, abstractie, maar ook de toepassingen en de gebruikersinterface ontbreken natuurlijk niet. We gaan in vogelvlucht door de drie perspectieven van de informatica: de fysieke hardware, de logica en de toepassingen. Met die drie brillen op bekijken we computersystemen van alle kanten, om zo beter te begrijpen hoe ze werken.
Wat ga je leren? Aan het eind van deze module kun je …
de structuur en werking van een (computer)systeem uitleggen op drie niveaus van abstractie: fysiek, logisch en toepassingen.
de gebruikersinterface van een systeem evalueren aan de hand van vuistregels van goed ontwerp.
automaten gebruiken om de logische werking van een systeem weer te geven.
Zoals gebruikelijk bestaat de module uit een aantal fysieke bijeenkomsten en een aantal lessen op afstand. In de bijeenkomsten gaan we samen aan de slag met een bepaald perspectief op de computer: de fysieke hardware, de logische werking en de toepassingen en gebruikersinterface. Daarbij krijg je ook meteen de gelegenheid om die kennis toe te passen op een zelfgekozen systeem. Het verslag dat je daarover schrijft, is ook meteen de Eindopdracht die je inlevert in je portfolio aan het eind van de module. In de Planning kun je vinden wanneer ieder onderdeel aan bod komt.
Over inleveren en planning gesproken, hier zijn enkele belangrijke data wat dat betreft:
Eerste inlevermoment voor de eindopdracht: donderdag 30 oktober, 16:00
Tweede inlevermoment voor de eindopdracht: donderdag 26 november, 16:00
Meld je voor donderdag 8 oktober, 16:00 om het tweede inlevermoment te gebruiken
Inhoudsopgave:
Over de module