Rubric#
| objectgeoriënteerd programmeren | samen programmeren | |||
|---|---|---|---|---|
| passief | actief | afspraken maken en leiding geven | git | |
|
hoofdarchitect brengt samenhang in het hele project |
zorgen voor samenhang in het hele project | zorg dragen dat iedereen kan meekomen bij afspraken over het hele project | verantwoordelijkheid dragen voor code review en het mergen van PRs over het hele project | |
| een structuur voor het hele project opzetten | de leiding nemen bij afspraken over het hele project | complexere merge-conflicten oplossen | ||
|
smid maakt gereedschappen voor anderen |
bouwen van herbruikbare base-classes en functies voor vaak terugkomende functionaliteit | herbruikbare code duidelijk documenteren voor anderen | ||
|
architect brengt ontwerpen samen |
verantwoordelijkheid dragen voor code review en het mergen van PRs binnen een deel van het project | |||
| een API ontwerpen voor gebruik door meerdere personen | de leiding nemen bij afspraken over een API en zorgen dat iedereen daarbij kan meekomen | feature branches gebruiken voor afgebakende wijzigingen | ||
|
beeldhouwer maakt nieuwe dingen |
communicatie bouwen volgens een afgesproken API | afspraken maken over een API met een paar personen | simpele merge-conflicten oplossen | |
| communicatie tussen instanties bouwen | ||||
| een eigen class maken | een pull request maken | |||
|
metselaar bouwt met bestaande blokken |
meerdere instanties van een class maken | algemene afspraken over code en organisatie volgen | ||
| bestaande classes gebruiken | werken in de code (zonder op iemands tenen te trappen) | git commit en push op je eigen branch | ||
Je begint in deze module als metselaar, waarbij je de basis leert van objectgeoriënteerd programmeren en kunt samenwerken met anderen zonder hen in de weg te lopen. Dat hoeft niet vanaf het begin perfect te gaan, maar dat is wel wat we verwachten dat je aan het einde echt onder de knie hebt. Als je je verder wilt ontwikkelen en meer wilt bijdragen aan het spel, dan kun je verder opklimmen en grotere taken in het spel op je nemen als beeldhouwer, architect, smid of zelfs als hoofdarchitect. Wil je meer doen, maar weet je hoe? Vraag je docent om hulp!
Hoe bepaal ik mijn cijfer?#
Je bepaalt zelf je cijfer, aan de hand van de rubric hierboven. Als je kunt laten zien dat je de vaardigheden van een metselaar op het basisniveau beheerst, dan zit je op een 6. Vanaf daar loopt het omhoog naar een 10, die je verdient als je de vaardigheden van een hoofdarchitect kunt aantonen. Dus trek een lijn door de rubric waarvan jij denkt dat je duidelijk kunt aantonen waar je zit en kijk waar dat valt tussen 6 en 10.

Natuurlijk zijn er een aantal zaken waar je ook rekening mee moet houden, zoals je voorkennis (bijvoorbeeld van Python en Git) of persoonlijke omstandigheden. Misschien heb je relevante vaardigheden geleerd en laten zien die niet in de rubric staan, maar die er wel bijhoren. Of misschien zit je heel verspreid over niveaus. Er is geen directe formule voor een cijfer. In je portfolio dien je je docent ervan te overtuigen dat je het cijfer dat je jezelf geeft ook hebt verdiend. Als je dat duidelijk en overtuigend doet, kun je erop rekenen dat dat het cijfer is dat je krijgt.